امروز برابر است با :27 مهر 1400
مدیوم فرمت

دوربین مدیوم فرمت چیست؟

پس از ظهور دوربین های دیجیتال ، دوربین مدیوم فرمت ​​در جامعه عکاسی مدرن به نوعی نامعلوم شده است. در زمان برتری فیلم ، انواع مختلفی از فرمت های فیلم وجود داشت که با دوربین های مختلف آنالوگ سازگار بودند ، از جمله فرمت متوسط ​​و فریم 135 فیلم محبوب (36×24 میلی متر)-که معمولاً به عنوان فرمت “فول فریم” در SLR های دیجیتال و دوربین های بدون آینه اما این روزها ، محدوده فرمت دوربین تا حد زیادی دوتایی است ، با APS-C یا سنسور برش و فول فریم رایج ترین-اگر نه تنها-فرمت های مورد استفاده در دوربین های دیجیتال.

با وجود محبوبیت گسترده دو فرمت که قبلاً ذکر شد ، فرمت متوسط ​​هرگز از بین نرفت. در حقیقت ، هنوز هم این فرمت دوربین ترجیحی در عکاسی تجاری به دلیل توانایی ارائه کیفیت بی نظیر تصویر است ، و در سال های اخیر ما به دلیل محبوبیت دوباره فیلم و همچنین این واقعیت ، علاقه فزاینده ای به عکاسی با فرمت متوسط ​​مشاهده کرده ایم. مارک های معروف مانند Fujifilm ، Leica و Hasselblad به تازگی با دوربین های دیجیتال با فرمت متوسط ​​روانه بازار شده اند.

دوربین مدیوم فرمت ​​چیست؟

 مدیوم فرمت ​​هر فرمت دوربین است که از اندازه فیلم 120 استفاده می کند یا از سنسور تصویر دیجیتال استفاده می کند که از آن اندازه تقلید می کند. این فرمت تصاویری را می گیرد که کمی کوچکتر از اندازه فیلم بزرگ (102x127mm) هستند. با این حال ، آنها بسیار بزرگتر از آنهایی هستند که با استفاده از سنسورهای فول فریم یا 135 فیلم گرفته شده اند. اندازه استاندارد برای قالب متوسط ​​وجود ندارد و معمولاً بین تولیدکنندگان متفاوت است.

دوربین های با  مدیوم فرمت ​​به دلیل تولید تصاویر با کیفیت بسیار بالا و ارائه دقت تقریباً کامل در زمینه تولید رنگ شناخته شده اند. به همین دلیل است که این نوع دوربین معمولاً در عکاسی مد و تبلیغات استفاده می شود. تبلیغات ، که معمولاً به تصاویر بزرگ و با جزئیات زیاد نیاز دارد ، از کیفیت تصویر استثنایی که دوربین های با فرمت متوسط ​​ارائه می دهند بسیار سود می برد. به همین دلیل است که اکثر عکس های روی جلد مجله از این نوع دوربین استفاده می کنند.

نمونه های دیگری از تصاویر با مدیوم فرمت ​​را می توان در بین آثار عکاسان مشهور مد مانند تری اونیل و دیوید بیلی مشاهده کرد. اینها چهره های محبوب عکاسی مد در دهه 60 و 70 بودند. گفته می شود که هر دو از یک دوربین با مدیوم فرمت ​​Hasselblad در عکاسی عکس های مد خود استفاده کرده اند.

ویژگی های سیستم دوربین با مدیوم فرمت
در اینجا ویژگی های اصلی است که می تواند به تمایز یک دوربین با مدیوم فرمت ​​سنتی از انواع دیگر دوربین ها کمک کند:

سنسور تصویر بزرگتر
همانطور که قبلاً بحث شد ، سنسورهای بزرگنمایی تصویر در دوربین های با مدیوم فرمت ​​بسیار بزرگتر از سنسور فول فریم 35 میلی متری هستند که در اکثر دوربین های DSLR و دوربین های بدون آینه وجود دارد. در دوربین های دیجیتال ، اندازه سنسورهای با مدیوم فرمت ​​معمولاً از 43.8 × 32.9 میلی متر تا 53.7 × 40.2 میلی متر متغیر است. سنسورهای تصویر بزرگتر عموماً تصاویری با وضوح بسیار بالاتر ایجاد می کنند.

مدیوم فرمت

بدن سنگین و حجیم
دوربین های با مدیوم فرمت ​​به دلیل سنسورهای بزرگ ، به طور سنتی بزرگتر و سنگین تر از اکثر دوربین ها هستند. خوشبختانه ، بیشتر و بیشتر مارک های دوربین با بدنه های سبک تر و جمع و جورتر (به شکل دوربین بدون آینه) با قابلیت عکسبرداری با فرمت متوسط ​​یکسان عرضه می شوند – مانند Fujifilm GFX 50R (4499 دلار) ، یک دوربین محبوب که با Capture One نیز سازگار است. به

طیف گسترده ای از اندازه ها
به دلیل متفاوت بودن اندازه فیلم با مدیوم فرمت ​​و قابلیت تغییر پشت فیلم ، تیراندازانی که دارای دوربین فیلم با مدیوم فرمت ​​هستند می توانند از اندازه ها و نسبت های مختلف فریم برای تنوع بیشتر در تصاویر خود استفاده کنند. همین امر را می توان در مورد دوربین های دیجیتال با مدیوم فرمت ​​نیز بیان کرد ، اگرچه نمی توانید به سادگی سنسور را خاموش کنید – شما فقط می توانید بین مدلهای مختلف موجود و انتخاب دوربین با اندازه سنسور متناسب با نیازهای خاص خود ، آزادی انتخاب داشته باشید.

مدولار و قابل تنظیم
دوربین های فیلم معمولی با مدیوم فرمت ​​دارای قطعات قابل تعویض هستند. این بدان معناست که می توانید چند قطعه همراه با دوربین خود را جدا کرده و یک منظره یاب جدید ، فیلم یا دوربین دیجیتال پشت ، سیستم فوکوس و غیره را بدون نیاز به آداپتور متصل کنید.

تصاویر با کیفیت بالاتر
ما در حال حاضر فکر می کنیم DSLR ها و بدون آینه تصاویری با کیفیت بالا تولید می کنند. اما سنسورهای بزرگتر در دوربین های با مدیوم فرمت ​​حتی بیشتر یا بزرگتر مگاپیکسل ارائه می دهند. مساحت تصویر بزرگتر در دوربین های با مدیوم فرمت ​​می تواند حدود 70 درصد عکس های بزرگتر و با وضوح بالاتر در مقایسه با عکس های با دوربین فول فریم تهیه کند.

عمق میدان کمتر: یک دلیل وجود دارد که عکاسان پرتره و عروسی از دهه 70 تا 90 همه با مدیوم فرمت ​​بودند. فقط یک چیز جادویی در مورد سقوط و عمق وجود دارد که آنها را به یک انتخاب طبیعی برای پرتره تبدیل می کند.

برش: برخی از فرمت ها ، به ویژه 6 × 7 ، بسیار بهتر از 35 میلی متر به طرح مجله می آیند.

میدان دید وسیع تر
دوربین های با مدیوم فرمت ​​دارای قابلیت منحصر به فرد برای ترکیب ویژگی های یک لنز واید و یک لنز بلند همه در یک دستگاه هستند. در حالی که به شما امکان می دهد میدان دید وسیع تری داشته باشید ، فشرده سازی پس زمینه و عمق میدان کمتری را که با یک لنز با فاصله کانونی طولانی به دست می آورید نیز دریافت می کنید.

نگاه و احساس متمایز
حتی هنگام مشاهده تصاویر با مدیوم فرمت ​​در وب ، امضای “ظاهر” آن آشکار است. به دلیل رنگ های شگفت انگیز ، عمق میدان کم و عدم تحریف ادراکی که معمولاً از دوربین های امروزی مشاهده می کنیم ، هیچ چیز به اندازه تصاویر با فرمت متوسط ​​زیبا و واقع بینانه نیست. تصویر حاصله همیشه نمای طبیعی تری را ارائه می دهد ، شبیه به کیفیت و محدوده پویایی آنچه در زندگی واقعی می بینیم.

بسیار متنوع
وقتی آزادی استفاده از اجزای قابل تعویض دوربین را دارید ، می توانید دوربین را با توجه به نیازهای عکاسی خاص خود سفارشی کنید. این همچنین به شما این فرصت را می دهد که از فیلم به دیجیتال (و بالعکس) تغییر دهید. شما می توانید با حوصله هنر عکاسی فیلم را تمرین کنید و همچنین کپی های سریع و نرم تصاویر خود را بگیرید.

نقاط ضعف دوربین های با مدیوم فرمت ​​چیست؟
در نگاه اول ، تغییر به یک سیستم دوربین با مدیوم فرمت ​​ممکن است بیهوده به نظر برسد. اما قبل از خرید و فروش دوربین DLSR چند معایب وجود دارد.

دوربین های با مدیوم فرمت ​​اغلب از نظر جسمی بزرگتر ، حجیم تر و سنگین تر از دوربین های DSLR یا بدون آینه هستند.

برای استفاده از یک سیستم دوربین جدید نیز یک منحنی یادگیری قابل توجه وجود دارد. اگر به سیستم دوربین فعلی خود عادت کرده اید ، تنظیم دوربین عکاسی با اندازه متوسط ​​ممکن است مدتی طول بکشد. یادگیری استفاده از دوربین سبک فاصله سنج حتی می تواند در ابتدا بی دست و پا به نظر برسد.

دوربین های با مدیوم فرمت ​​نیز اغلب گران تر از دوربین های DSLR هستند. هزینه بدنه دوربین با مدیوم فرمت ​​تنها یکی از ملاحظات مالی هنگام ایجاد تغییر است. شما می توانید انتظار داشته باشید که روی همه لنزها و پشت دوربین نیز سرمایه گذاری کنید.

دوربین های اولیه با مدیوم فرمت ​​مدرن

همانطور که از نامش پیداست ، دوربین های فیلم با مدیوم فرمت ​​از فیلم به عنوان رسانه آن استفاده می کنند – معمولاً 120 فیلم و 220 اندازه فیلم. آنها در اصل برای مصارف مصرفی از 1901 تا حدود 1950 به بازار عرضه شدند ، که مورد اول بیشترین استفاده را بین این دو داشت.

اندازه های مختلف فیلم برای دوربین های با مدیوم فرمت ​​آنالوگ
اندازه فیلم های دوربین های آنالوگ با اندازه متوسط ​​متفاوت است:

6 × 4.5-بیشتر با نام 645 شناخته می شود ، بیشترین تعداد عکس در هر رول و کاربر پسندترین را تولید می کند.
6 6 6 – توسط Hasselblad محبوبیت یافت و اغلب توسط عکاسان پرتره استفاده می شود.
6 × 7 – به دلیل نسبت ابعاد مشابه کاغذ عکاسی 8 × 10 اینچ برای چاپ و انتشار مناسب است.
6 × 9 – نسبت تصویر مشابه 35 میلی متر آشنا تر را ارائه می دهد.
6 × 12 و 6 × 17 – معمولاً برای ثبت تصاویر منظره پانوراما استفاده می شود.

مدیوم فرمت

انتقال به فرمت “Digital Digital”
هنگامی که دوربین های با مدیوم فرمت ​​از پشت دیجیتال استفاده کردند ، آنها اولین “دوربین های دیجیتالی” بودند که تا به حال ساخته شده اند. آنها یا دارای سنسورهای فول فریم یا برش بودند و معروف ترین مارک ها Hasselblad و Phase One بودند. پشتی ها نیز در انواع مختلفی از پایه ها موجود هستند ، به این معنی که می توان آنها را با طیف گسترده ای از بدنه های استاندارد دوربین استفاده کرد-ممکن است این هاسلبلاد قدیمی با مونتاژ V یا مدرن ترین Mamiya RZ57 باشد.

با وجود محبوبیت کمتر این روزها ، پشتی های دیجیتالی هنوز گران هستند و قیمت آنها از 4000 دلار تا 35000 دلار متغیر است.

دوربین مدرن با مدیوم فرمت

در نهایت ، دوربین های دیجیتالی با مدیوم فرمت ​​تکامل پیدا کردند و بدنه های بسیار کوچکتر و سبک تری داشتند که مانند هر دوربین DSLR دیگر یا دوربین بدون آینه به نظر می رسید. اما شما تولیدکنندگان معمولی دوربین مانند Canon و Nikon را با مدیوم فرمت ​​مشاهده نمی کنید. برخی از بهترین دوربین های با فرمت متوسط ​​امروزه توسط Fuji ، Leica و البته Hasselblad تولید می شوند. سیستم های فوکوس نیز از مدل فاصله سنج فاصله گرفته اند.

سنسورهای موجود در این دوربین ها معمولاً دارای نسخه های جدید و بهبود یافته سنسورهای تصویر CMOS (مکمل نیمه هادی اکسید فلز) هستند. این سنسورها در شرایط کم نور نسبت به سنسورهای تصویر قبلی و گرانتر CCD (دستگاه همراه با شارژ) در دوربین های قدیمی با مدیوم فرمت ​​بهتر هستند. تصاویر با فرمت متوسط ​​ISO بالاتر بسیار بیشتر از گذشته قابل استفاده هستند.

سرعت فوکوس خودکار در دوربین های دیجیتالی با مدیوم فرمت ​​مدرن هنوز نمی تواند با دوربین های دیجیتال با سنسورهای کوچکتر مطابقت داشته باشد ، اما حالت اول برای ایجاد عکس هایی است که سایر دوربین ها نمی توانند تکرار کنند.

آیا باید از دوربین با مدیوم فرمت ​​استفاده کنم؟

بزرگترین نقطه ضعف دوربین های با مدیوم فرمت ​​این است که معمولاً بسیار گران هستند. بیشتر آنها بزرگتر و حجیم تر از دوربین های دیگر با سنسورهای کوچکتر هستند. اما بسیاری از مدلهای جدیدتر ، به ویژه موارد بدون آینه توسط Fujifilm و Hasselblad ، بسیار سبک تر و قابل حمل تر هستند. آنها همچنین دارای جذابیت اضافی در برابر آب و هوا هستند و می توانند فیلم هایی با وضوح بالا ضبط کنند.

اکثر آنها دارای حالت های انفجار آهسته تر و سیستم های فوکوس خودکار پیشرفته تر هستند ، اگرچه این احتمال وجود دارد که وقتی مارک های دوربین با مدل های فرمت متوسط ​​جدیدتر ظاهر می شوند ، تغییر کند.

نکته اصلی این است که دوربین های با فرمت متوسط ​​قطعا برای همه مناسب نیستند. اگر پول نقد دارید و خیلی نگران فوکوس خودکار فوق سریع نیستید ، مطمئناً ارزش امتحان کردن را دارد ، فقط برای تصاویر خیره کننده ای که مطمئناً ایجاد خواهید کرد. همچنین اگر به دنبال مد ، تبلیغات و سایر انواع عکاسی تجاری هستید ، انتخاب عاقلانه ای است.

هر زمان که کیفیت و وضوح تصویر از اهمیت بالایی برخوردار باشد ، یک دوربین با مدیوم فرمت ​​همچنان بهترین انتخاب برای کار است. اکثر عکاسان امروزی معمولاً از آن استفاده نمی کنند و احتمالاً در طبیعت آن را نمی بینند ، اما ممکن است به زودی تغییر کند.

دوربین های برتر با مدیوم فرمت ​​برای خرید در سال 2021
این که آیا شما اولین دوربین خود را با مدیوم فرمت ​​خریداری می کنید یا به دنبال چیزی جدید و هیجان انگیز هستید ، در اینجا برخی از بهترین گزینه های موجود در بازار آمده است:

Fujifilm GFX 100 (9999 دلار)
فوجی با این بدنه چشمگیر دوربین 102 مگاپیکسلی کاملاً خود را پشت سر گذاشته است. اگر به دنبال گزینه ای برتر در زمینه ویژگی ها و فناوری هستید ، این مکان عالی برای شروع است. بررسی عملی مایکل کلارک ، عکاس برنده جایزه ، درباره Fujifilm GFX 100 را مشاهده کنید.

Pentax 645z (4996.95 دلار)
Pentax 645z با سنسور 51 مگاپیکسل و ISO های عملکردی تا 204،800 وضوح عالی را در هر سناریوی روشنایی برای شما فراهم می کند.

Hasselblad 907x 50c (6399 دلار)
Hasselblad 907x 50c دارای بدنه ای زیبا و جمع و جور و مجموعه ای قوی از ویژگی ها است. 14 توقف محدوده دینامیکی پیچیده ترین سناریوهای نورپردازی را به راحتی ثبت می کند.

مدیوم فرمت

منبع بامدادی ها

بیشتر بخوانید:

نکات مهم در عکاسی پرتره

لنز زوم چیست؟ با هدف لنزهای زوم ، به علاوه انواع مختلف لنزهای زوم آشنا شوید

آموزش عکاسی از اسب ها | پرتره با اسب

بررسی و نقد دوربین Canon EOS R5 | برای عکاسی از طبیعت

تغییر فوکوس در عکاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *